Rady a podněty

POUŽITELNOST

Tak kdo má pravdu?

Nestává se často, aby prominentní hlasatelé snadné použitelnosti spolu hovořili z očí do očí.

Internetovému magazínu CIO se podařilo dostat za jeden stůl Jakoba Nielsena, asi nejuznávanější kapacitu na poli "usability engineering" a zároveň hlavu konzultační společnosti Nielsen Norman Group a člověka s poněkud méně formálním přístupem k použitelnosti webových stránek, tvůrce webu WebPagesThatSuck.com, Vincenta Flanderse.

Vznikl tak článek, který rozhodně stálo za to přeložit. Rozčlenění na části podle toho, kdy se oba pánové shodnou a kdy ne, jde na náš vrub.

V TOM JSME VÍCEMÉNĚ ZAJEDNO

CIO: Oba tvrdíte, že design www stránek by měl splňovat určitá kritéria. Měly by tedy všechny stránky vypadat a působit stejně?

Fotografie Jakob Nielsen
Jakob Nielsen

NIELSEN: Mezi vypadat a působit je rozdíl. Působit je to, co se děje, když stránky používáte. Je důležité přizpůsobit task flow [organizační strukturu] stránek potřebám uživatelů, tak aby řešila právě jejich problémy.

Na druhé straně existuje řada konvencí ohledně designu toho, co vidíme na monitoru, a já opakovaně říkám: prostě se jich držte. Uživatelé například vědí, že to modré podtržené je hypertextový odkaz. S konvencemi je možné dosáhnout toho, aby uživatel mohl využívat mozkovou kapacitu na přemýšlení o svém problému a o tom, jak jej vyřešit, a ne na to, jak má používat tyto www stránky.

FLANDERS: Lidé na určitých stránkách očekávají určité věci. Očekávají, že uvidí logo v levém horním rohu a očekávají, že odkazy budou dělat to a to. Všeobecně řečeno, uživatelé očekávají, že navigace bude na určitém místě, a jejich očekávání by neměla být zklamána.

CIO: Takže design www stránek by měl být vždy stejný?

NIELSEN: Ano, části designu by měly zůstávat stejné, ale jejich zakomponování by se mělo lišit, protože různé stránky dělají různé věci. Vemte si auta. Všechna mají plynový pedál napravo od brzdového pedálu. To ale neznamená, že všechna auta jsou stejná. Jen to, že se základní prvky, které potřebujete, abyste takový stroj mohli ovládat, drží jistých konvencí.

DOVOLÍM SI OPONOVAT

CIO: Měl by tedy potom být design (co se týče rozvržení prvků) například filmových stránek stejný jako design stránek vyhledávací služby?

NIELSEN: Prvky by měly fungovat stejně. Například políčko pro hledání by mělo fungovat podobným způsobem. Na filmových stránkách byste ale skoro určitě měl najít fotografie z filmu, což vám vyhledávací služba neposkytne. Některé detaily budou jiné.

Fotografie Vincent Flanders
Vincent Flanders

FLANDERS: Ne, tak tohle je hlavní oblast, kde nesouhlasím. Existují určité stránky, jako právě filmové, nebo stránky kapel nebo webdesignových studií, které mají právo chovat se třeba i stupidně a to ze samé své podstaty.

Vezměte si za příklad stránky rockových kapel. Rock přitahuje lidi, kterým jen tak nepřivodíte frustraci záhadnou navigací, flashovými animacemi a jinými hloupostmi, které by nikdy nemohly fungovat na amazon.com.

Ano, políčko hledání je pořád políčko hledání. Mezi velice frustrující patří stránky Beatles - odkazy se pohybují a vy je musíte nejdříve dopadnout, abyste na ně vůbec mohli kliknout, což není žádná legrace, protože se pohybují pěkně rychle. To je ale součást hry. Úspěch takových stránek nelze snadno měřit.

NIELSEN: Nejsem si jist, zda souhlasím. Jen proto, že nejsou snadno měřitelné v přímém smyslu slova, tedy, že jejich metriku nezjistíte lehce, nemusí vyhazovat peníze investora oknem. Stále je za nimi nějaký podnikatelský plán. Chtějí dostat lidi na koncert nebo do kina. Takový cíl může být hůře měřitelný, zejména ve srovnání s internetovými obchody, ale komerční spojení tu je.

Podívejte se na ten příklad stránek Beatles. Oddaní fanoušci si honění odkazů možná nějak protrpí, ale lidé na hranici oddanosti nebo ti, které by taková prezentace měla teprve přesvědčit, lidé v takzvané šedé zóně, budou mít nutkání stránky opustit.

Pokud na stránkách rockového bandu uživatel rychle nevykoumá, kde kapela hraje nebo kdy přijede do jeho města, společnost přijde o hodně peněz z možných tržeb za lístky.

FLANDERS: Jistě, ale důvod, proč lidé tyto podivné techniky používají, je přesně ten samý - nemůžete dokázat, jak se stránkám daří nebo nedaří vydělávat peníze.

NIELSEN: Souhlasil bych, že je za tím manažerský pohled, ale tvrdím, že je to špatný pohled.

FLANDERS: Ale od některých stránek se očekává, že budou "cool" a "hip". Najdete jen málo kapel, které mají stránky jako amazon.com

NIELSEN: Souhlasil bych, že v některých aspektech, jako je například vizuální působení, mohou dosáhnout určité konkurenční výhody, ale znovu připomínám, že existuje rozdíl mezi vzhledem a působením. Působit by stále měly tak, že budete mít pocit, že je dokážete používat, jinak opravdu budou přicházet o peníze.

Cílem stránek rockové kapely by mělo být to, že obsah rovná se hudba. Producenti takových stránek by měli mít dostatek důvěry v jejich vlastní obsah, v jejich vlastní hvězdy, aby na stránkách představovali především je - namísto toho, aby mezi hudbu a návštěvníka vkládali navigační bariéry.

CIO: Měly by být stránky esteticky na výši?

FLANDERS: Vytvořit stránky, které jsou jak esteticky na výši, tak komerčně úspěšné, je jedna z nejtěžších věcí vůbec. Myslím, že je to nesmírně obtížné a kdyby nebylo, asi byste si tu s námi nepovídal.

S tím, jak se bude zvyšovat rychlost připojení, uvidíme stále lépe a lépe vypadající stránky, ale o co opravdu vždy půjde, bude obsah.

Pokud máte něco, co lidé opravdu chtějí, vypořádají se s celkem čímkoliv. Máte něco, za čím se uživatelé budou plazit po Vašem serveru a žebrat, aby si to od Vás mohli koupit, nebo abyste je vůbec pustil na své stránky? Takových stránek je velmi málo. To je jeden z důvodů, proč stránky kapel zacházejí do extrémů. Mají základnu loajálních fanoušků a ti se vypořádají téměř s čímkoliv.

NIELSEN: Omlouvám se, že nejdřív budu reagovat na vaši poslední myšlenku, ale nemyslím si, že bychom měli zneužívat fanoušky jen proto, že oni to nějak přežijí.

Co se týče otázky ohledně estetiky, ano, to je jeden z parametrů použitelnosti - subjektivní uspokojení - a toho můžete dosáhnout různými elementy, včetně toho, že stránky vypadají dobře.

Skutečně důležitý je však dobrý pocit. Pokud cítíte, že máte věci pod kontrolou, máte nad stránkami moc, máte také pocit, že jste udělali kus práce, že se věci někam pohnuly.

Web není muzeum umění. Není to něco, co používáte proto, abyste obdivovali obrázky. Samozřejmě, že i tady existuje výjimka, a to v případě stránek skutečného muzea umění. Avšak na většině stránek nejste kvůli umění, ale kvůli akci.

KONEC DOBRÝ, VŠECHNO DOBRÉ

CIO: Jak se tedy potom mohou stránky odlišovat jedny od druhých?

FLANDERS: Stránky, které vytvoříte tak, že budou řešit problémy, se odliší od stránek, které někdo vyvěsil jen proto, aby se vytahoval, jak skvělé jeho stránky jsou nebo jaké úžasné značky se pokouší prodávat.

NIELSEN: Webové stránky mohou dosáhnout výhody odlišení tím, že budou navrženy pro lidské bytosti. Tedy tím, že jejich tvůrci budou studovat chování uživatelů a přijdou na to, jak lidé dosahují svého. Musí sami přijít na to, kde leží příležitosti jak něco dělat lépe - ne jen zautomatizovat způsoby, jakými se věci dělají dnes.

Co ale chci skutečně zdůraznit je, že být jiní jen proto, abychom byli jiní a abychom všechno dělali jinak, není ta správná cesta.

Řiďte se základními zvyklostmi jako je logo v levém horním rohu a modrá barva odkazů. Změna těchto věcí není změnou k lepšímu. Skutečná změna a odlišení spočívá v tom, že budete dělat něco, co uživatelům přinese hodnotu.

Ikona tiskárnyTisknout (stránka se nenápadně zformátuje pro tisk a vytiskne)
i-Profitability Consulting
Zlepšíme efektivnost Vašeho webu
SITELAB > Optimalizace pro vyhledávače nestačí

Žádané:   Optimalizace pro vyhledávače  |  Testování použitelnosti  |  EgoMetr  |  SitelabNews  | 
© Copyright 2002 - SITELAB.cz. Všechna práva vyhrazena. lukas.vodicka@sitelab.cz
sitelab.cz-> Rady a podněty - Seznam všech-> Použitelnost - Tak kdo má pravdu?