Jste to Vy, kdo ví nejlépe, jaké všechny informace má Vaše organizace k dispozici.
Pokud už máte za sebou rozhodnutí o tom, které z nich mohou být pro budoucí návštěvníky Vašich stránek zajímavé a které ne, čeká Vás další úkol:
Ony užitečné informace musíte roztřídit do skupin a jednotlivým skupinám dát nějakou sjednocující "nálepku". Měli byste to udělat ještě před tím, než kdokoliv udeří do klávesnice a začne vyťukávat HTML kód Vašich stránek.
Samozřejmě, že toto je práce pro informačního architekta, ale ten se bez Vaší pomoci neobejde. Navíc v případě, že Vaše stránky nebudou příliš složité, můžete tuto přípravnou fázi zvládnout sami.
Výsledkem následujícího postupu by měl být základní návrh organizačního schématu Vašich stránek, a to včetně názvů sekcí primární navigace.
Karetní metoda s otevřeným koncem
Připravte si kartičky papíru a na každou napište část obsahu Vašich budoucích stránek. Každou kartičku označte číslem. (Číslování by nemělo mít jakoukoliv logiku.)
Příklady obsahu pro prodejnu elektroniky s vlastním servisem:
- Podmínky pro příjem televizorů do opravy
- Popis záručních podmínek
- Adresa prodejny
- Dobrozdání spokojených zákazníků
- Seznam dodavatelů
- ...
Záleží jen na Vás, do jakých podrobností zajdete. Pokud již stránky máte a pracujete na jejich re-designu, můžete do obsahu zahrnout i již existující názvy sekcí a podsekcí či názvy hypertextových odkazů. Jednoduše se trochu zamyslete nad významem pojmu obsah a nezalekněte se třeba i nekonvenčních nápadů.
Rozdejte kartičky lidem, kteří Vaši firmu málo znají (či nejlépe neznají vůbec) a poproste je, aby se je pokusili setřídit do kupiček tak, aby jim jejich seskupení dávalo nějaký, jimi vnímaný smysl.
Vaším cílem není potvrdit si to, co si už možná o "správném" roztřídění předem myslíte. Ne. Zjišťujete, jak fungují asociace u někoho, kdo má problém vztahů jednotlivých částí obsahu před sebou poprvé. Každý člověk je jiný, a proto, abyste mohli mít úspěch u co největšího počtu návštěvníků Vašich stránek, potřebujete, aby byly snadno "uchopitelné" zvenčí.
Cílem také není, aby se skupinka lidí, kteří pro Vás budou kartičky třídit, nutně na něčem shodla. Naopak, snažte se, aby jeden každý Váš pomocník pokud možno co nejvíce ve způsobu setřídění odrazil vlastní osobnost, své osobní asociace, své vlastní vnímání vztahů.
Dále své pomocníky požádejte, aby každou setříděnou kupičku nějak označili. Jak? Prostě tak, aby právě jim takové označení dávalo smysl.
Poproste je, aby během celé "procedury" přemýšleli nahlas (ale předem je upozorněte - hlavně submisivní typy - že by se neměli nechat ovlivnit názorem někoho jiného) a zapisujte si vše, co Vám bude připadat zajímavé. Uvidíte, že se toho najde dost.
Tak, kartičky jsou v kupičkách. Co teď s nimi?
Pokud jste měli štěstí a na toto testování jste přemluvili dostatek lidí, máte šanci na jistou statistickou věrohodnost - na tzv. kvantitativní vyhodnocení.
Pokud jich však bylo méně než deset, uvědomte si, že do celého procesu musíte chtě nechtě vložit více vlastního názoru a zkušeností, což může být někdy trochu nebezpečné. Takovému vyhodnocení se říká kvalitativní.
Výsledky seřazení si zapište a zkuste objevit následující informace:
Existují nějaké dvojice kartiček, které jsou velmi často spolu (v jedné kupičce)? Znamená to, že máte kandidáty na zahnízdění ve společné sekci. Pozor, nezapomeňte rozlišovat, jestli se karty sešly vždy v kupičkách, které dostaly podobné názvy, nebo jsou pokaždé v jiné.
Vyskytuje se určitý název kupiček častěji než jiné? Možná máte kandidáta na název sekce.
Používali Vaši testeři krátké popisy, nebo spíše delší? Pokud spíše delší, je možné, že charakter informací, které chcete na svých stránkách uživatelům zpřístupnit, je takový, že budete muset sáhnout k popisnějším, a tedy delším názvům sekcí.
Karetní metoda se zavřeným koncem
Lidem rozdáte stejné kartičky (a jako při každém novém rozdávání je znovu zamícháte). Tentokrát jim ale přidáte další kartičky, na kterých již budou názvy skupin. Tyto názvy mohou pocházet z Vaší hlavy, mohou být výsledkem firemní mozkové bouře a nebo mohou být převzaty například z Vašich stávajících stránek. Své pomocníky požádáte, aby se pokusili kartičky s popisem obsahu zatřídit pod předem dané názvy skupin.
Znovu je vybídněte, aby nemlčeli, a znovu poslouchejte. Možná se tentokrát rozhovoří více.
Trápí se většina s některou konkrétní kartičkou? Neví kam ji zařadit dřív (více možností se jim zdá dobrých), nebo naopak nevědí vůbec kam s ní (žádná z možností jim nevyhovuje)? Má více lidí problém pochopit některý z Vámi dodaných názvů budoucích kupiček?
V jednoduchosti karetních metod spočívá jejich ohromná variabilita
Můžete například chtít, aby kartičky byly setříděny podle důležitosti, včetně speciální kupičky s názvem "tohle mě vůbec nezajímá".
Rozdané kartičky mohou být označeny jen textem, nebo textem a obrázkem. Kartičky obsahu, které reprezentují jednotlivou stránku nebo podsekci, můžete zkusit označit jenom obrázkem - bez jakéhokoliv vysvětlení.
Můžete se rozhodnout, že kartičky budou popisovat obsah až do úrovně odstavců textu (jemné rozlišení obsahu), nebo jen názvy podsekcí (hrubé rozlišení obsahu).
Můžete rozdat všechny připravené kartičky, a nebo také jenom část z nich (vybranou buď náhodně nebo promyšleně), a pokusit se tak ověřit nějakou svou hypotézu. Například , že pochopení významu obsahu jedné kartičky (a její zařazení) se váže na poznání existence jiné kartičky.
Variací a permutací je nepřeberně.