Stalo se
Konzultant: "Když jste Váš web stavěli, prováděli jste také testování použitelnosti?"
Klient: "Ano, dělali jsme focus group a porovnávali jsme naše stránky s konkurencí. Ty naše vyšly jako nejlepší."
Nemělo by se stávat
Focus group a testování použitelnosti jsou dvě různé metody se dvěma různými cíly. Neměli byste je tedy mezi sebou zaměňovat.
Focus group
Malá skupina lidí sedí okolo stolu a reaguje na myšlenky, nápady a návrhy řešení a designu.
Jedná se o skupinový proces a hodnota vzniká především v reakcích na názor někoho jiného.
Cílem je rychle získat vzorek názorů uživatelů a zjistit, zda zvolená cesta má vůbec naději na úspěch. Získané informace jsou užitečné na samém začátku práce na návrhu stránek.
V pozdějších fázích vývoje je již mnohem užitečnější a ekonomičtější Testování použitelnosti.
Testování použitelnosti
Při testech použitelnosti jednomu uživateli po druhém něco ukážeme (stávající stránky, prototyp stránek, skicu jednotlivé stránky,...) a pak
- se ho ptáme, jestli pochopil, o co tu jde a jaké má pocity,
- mu dáváme standardní úkoly a sledujeme jeho počínání
Na rozdíl od focus group je testování použitelnosti vhodné i v jiných než zcela počátečních fázích vývoje stránek.