Rady a podněty
DEFINICE POJMŮ
- ALT TEXT^
- Text, který se zobrazí po najetí myší na prvek stránek, konkrétně obrázek nebo hypertextový odkaz. (Pozn.: U odkazu je zobrazení textu podmíněno použitím tagu "title".)
- APPLET^
- Malý program, který se uživateli natáhne spolu se stránkou. Interakce se stránkou pak může do jisté míry probíhat bez požadavků na internetový server.
- CHECKBOX^
- Zatrhávací políčko - umožňuje vybrat více možností najednou. Pro srovnání viz KNOFLÍK.
- COPY^
- Nabízí se český termín "reklamní text", ale přesné to není. Je to veškerá textová část webových stránek vyjma textů, které skutečně pouze informují. Také lze zjednodušeně říci, že obsah informuje a copy vybízí. V praxi ale takové striktní oddělení copy a obsahu není vždy ideální a ani žádoucí.
- CSS^
- Návrh stránek pomocí CSS (Cascading Style Sheets) umožňuje zcela oddělit návrh stylu (vzhledu, designu) stránek a návrh a práce na jejich obsahu. Styl stránek je definován v samostatném souboru, který se natáhne společně s první stránkou webu, kterou uživatel vidí. Při prohlížení dalších stránek je CSS soubor již ve vyrovnávací paměti uživatelova počítače, což stahování urychluje jejich zobrazení.
- DTD^
- Document Type Definition - Definice typu dokumentu. Soubor pravidel určujících, jaké elementy a atributy můžeme použít v daném XML dokumentu (HTML dokument do množiny XML dokumentů patří).Tvůrcům dokumentů přináší použití DTD možnost kontroly správné struktury dokumentu pomocí parseru (programu pro kontrolu správné syntaxe).
- FOCUS GROUP^
- Malá skupina lidí sedí okolo stolu a reaguje na myšlenky, nápady a návrhy řešení a designu. Jedná se o skupinový proces a hodnota vzniká především v reakcích na názor někoho jiného. Cílem je rychle získat vzorek názorů uživatelů a zjistit, zda zvolená cesta má vůbec naději na úspěch. Získané informace jsou užitečné na samém začátku práce na návrhu stránek. V pozdějších fázích vývoje jsou již mnohem užitečnější a ekonomičtější TESTY POUŽITELNOSTI. Pro srovnání viz podnět Testování použitelnosti NENÍ "focus group".
- HAPPY TALK^
- Sebechvalný text plný zbytečných slov, která obvykle nečteme. Pro srovnání viz INSTRUKCE.
- HIERARCHIE HLUBOKÁ^
- Stránky jsou na každé úrovni rozděleny do méně kategorií, úrovní mají ale více.
- HIERARCHIE ŠIROKÁ^
- Stránky jsou na každé úrovni rozděleny do více kategorií, úrovní mají ale málo.
- HRANICE 0,1 SEK^
- Pokud uživatel čeká na odezvu systému dobu kratší než desetina sekundy, této prodlevy si obvykle nevšimne. Práci se systémem pak považuje za plynulou, má pocit, že systém má plně pod kontrolou, že ho ovládá.
- HRANICE 1 SEK ^
- Pokud uživatel čeká na odezvu systému dobu delší než 0,1 sek, ale kratší než 1 sek, této prodlevy si již všimne. Je však ochoten ji tolerovat, stále má pocit, že systém celkem ovládá a má jej pod kontrolou. Prodlevy v odezvě ho však trochu ruší a jeho soustředění na vlastní práce je mírně narušeno. Práci se systémem vnímá jako víceméně plynulou.
- HRANICE 10 SEK ^
- Pokud uživatel čeká na odezvu systému dobu delší než 1 sek, ale kratší než 10 sek, této prodlevy si samozřejmě všimne a práci se systémem už nevnímá jako plynulou. Stále má však pocit, že systém ovládá a - co je především důležité - obvykle nezapomíná cíl své práce. Prodlevy ho sice ruší, ale jeho mysl je stále schopna udržet si soustředění na cíl, který chce se systémem dosáhnout a obvykle neodbíhá k jiným činnostem.
- HRANICE 30 SEK ^
- Pokud uživatel čeká na odezvu systému dobu delší než 10 sek, ale kratší než 30 sek má již vážné problémy soustředit se na cíl, který chce se systémem dosáhnout. Během prodlev začíná jeho nezaměstnaná mysl bloudit a hledat jiné podněty a vzruchy. V lepším případě se napije kávy, v horším případě se může začít zabývat něčím, co ho od práce se systémem může úplně odvést. Mohou to být nevyřízené dokumenty na jeho stole, ale třeba také jiný odkaz z internetového vyhledávače, na který ještě nekliknul, a který by snad mohl fungovat lépe. Pokud na odezvu systému musí čekat déle než 30 sekund, je téměř jisté, že se začne zabývat nějakou jinou činností. Lidský mozek není stavěn na tak dlouhé soustředění na jeden cíl aniž by dostával nějakou zpětnou vazbu. Pravděpodobnost, že si po prodlevě systému bude muset z paměti znovu vybavovat proč vlastně se systémem pracuje a čeho chce konkrétně dosáhnout, se blíží jistotě.
- "CHYTRÝ" NÁZEV^
- Název, který díky porušení konvencí nutí uživatele myslet - obvykle dílo programátorů nebo marketingových či designových kreativců (např. "klíčové slovo" namísto "hledej" apod.).
- ID STRÁNEK^
- Identifikace stránek. Obvykle název firmy a/nebo logo - jeden z prvků povinné výbavy každé stránky.
- INSTRUKCE^
- Jakýkoliv text, který se snaží podávat pomocnou ruku tam, kde selhala vizuální navigace. Obvykle ho nečteme, nebo alespoň nemáme chuť ho číst. Pro srovnání viz HAPPY TALK.
- INDIKÁTOR "TADY STOJÍTE"^
- Prvek vizuální navigace webových stránek, který funguje stejně jako červený puntík na mapě města, před kterou stojíme jako turisté (kteří se tu nevyznají a chtějí vědět, kde to vlastně stojí a kam se odtud mohou podívat).
- KLIKATELNOST (klikatelný, apod.)^
- Po kliknutí na klikatelný prvek na stránce dojde k akci - viz hlavně ZJEVNÁ KLIKATELNOST.
- KNOFLÍK^
- Grafický prvek umožňující výběr jediné z možností. Pro srovnání viz CHECKBOX.
- KONVENCE^
- Zvyklosti, díky kterým nemusíme tolik myslet na cestu a můžeme se více soustředit na cíl, resp. obsah (příklady: "Obsah čísla" se v časopise nachází někde na začátku, stránky novin jsou očíslovány, směrové ukazatele pro motorová vozidla mají modrý podklad, názvy ulic zase červený apod.). Díky konvencím pochopíme, oč zhruba jde, i na webové stránce psané čínskými znaky.
- META TAG^
- Oblast HTML kódu stránek, která se uživateli v prohlížeči nezobrazí. Obsahuje informace o stránkách, jako např. jejich stručný popis, znakovou sadu, pokyny pro roboty vyhledávačů apod. Tzv. meta data se používala dávno před příchodem počítačů, např. v kartotékách knihoven.
- NIT^
- Pomocný navigační prostředek, který nám sice nepomáhá zjistit, kde přesně se ve struktuře stránek nacházíme, ale ukazuje nám alespoň cestu zpátky. (Inspirace řeckou mytologií - Ariadnina nit pomohla Théseovi najít cestu z krétského labyrintu.)
- OFF-LINE SVĚT^
- Fyzický trojrozměrný svět kolem nás.
- ON-LINE SVĚT^
- X-dimenzionální svět počítačových sítí a Internetu.
- PAGE RANK^
- Bodové ohodnocení webových stránek udělované vyhledávačem Google. Složitě vypočítané a někdy velice vysoké číslo my, normální smrtelníci, vidíme (např. v Google Toolbaru) logaritmicky převedené do rozsahu 0-10 (čím vyšší, tím kvalitnější stránky). Weby si mezi sebou část PageRanku předávají (způsobem "dám ti a mě nic neubude") - tehdy, když na sebe odkazují. Pokud na Vaše stránky odkazuje jeden web s PageRankem 7, je to pro Vás výhodnější, než když tak činí 30 stránek s PageRankem 1. Google hodnotu PageRanku (tu absolutní, nám neznámou) zohledňuje při řazení výsledků hledání. Jaký na to používá algoritmus ví bohužel jen pár jeho zasvěcených zaměstnanců. Ať tak či onak, vždy se vyplatí mít PageRank co nejvyšší.
- PODSEKCE^
- Prvek sekundární navigace.
- PODSTRÁNKY (Subsite)^
- Rozsáhlé a složité stránky je často rozumné rozdělit na podstránky s vlastní navigací, jinou grafickou úpravou apod.
- POVINNÉ PRVKY STRÁNKY^
- Prvky, bez kterých nedokážeme při pohledu na konkrétní stránku odpovědět na následující otázky:
- Co je to za stránky? (ID stránek)
- Na které stránce jsem? (Název stránky)
- Jaké je základní rozvržení těchto stránek? (Sekce)
- Co mám na výběr na této úrovni? (Místní navigace)
- Kde se vlastně nacházím v tomto virtuálním prostředí? (Indikátor "Tady stojíte")
- Jak můžu hledat? (Hledej)
- PROMO NÁSTROJŮ^
- Upozornění na specifický obsah stránek, obvykle na domovské stránce, ale i jinde. Má smysl, pokud stránky obsahují funkce, které jsou v off-line světě nedostupné. Např. interaktivní srovnání vybraných výrobků ze seznamu podle zadaných kritérií, simulace služby, personalizace stránek apod.
- PROMO OBSAHU^
- Upozornění na vlastní obsah stránek, obvykle na domovské stránce, ale i jinde. Vhodnými kandidáty jsou nejčtenější články, oblíbené výrobky či cenové akce.
- PROMO SLUŽEB/PRODUKTŮ^
- Propagace vlastních služeb nebo produktů firmy, obvykle na domovské stránce, ale i jinde. Svým cílem a pojetím se v podstatě neliší od jiných propagačních prostředků, např. tištěných.
- PŘEHYB^
- Spodní okraj stránky po jejím natažení do prohlížeče. Dále se podíváme, jen pokud stáhneme rolovací lištu napravo - obvykle myší. (Podobný význam jako u novin, kde musí být nejdůležitější zprávy nad místem, kde jsou noviny přeloženy.)
- PŘÍSTUPNOST^
- Nedílná součást oboru použitelnost webových stránek. Zabývá se použitelností pro lidi s nějakým zdravotním omezením. Jak plyne z názvu, prvním a základním cílem je vůbec webové stránky takovým uživatelům (např. zrakově postiženým) zpřístupnit.
- PULLDOWN MENU^
- Také rozbalovací nabídka nebo drop-down menu. Možnosti volby nejsou vidět, dokud menu nerozbalíme. Vhodné tam, kde je obsah menu předem daný a očekávaný (seznam států, jmen apod.), a na stránkách, které často používáme, víme, jaké volby před sebou máme, a oceníme úsporu místa.
- RÁMCE^
- Nepřátelé použitelnosti webových stránek a optimalizace pro vyhledávače. Pokud jsou stránky navržené s rámci, je pro uživatele často nepřekonatelný problém zařadit si konkrétní stránku mezi své oblíbené - viditelná url adresa v adresním řádku zůstává stále stejná, ačkoliv zobrazený obsah se mění. Roboti vyhledávačů jsou sice schopni si zaindexovat i stránku vnořenou do rodičovského rámce, problém však nastane, když uživatel klikne na zobrazený výsledek hledání. Načte se mu totiž právě jen onen vnitřní fragment stránky, který sice může obsahovat zajímavé informace, často mu však chybí něco jiného, neméně podstatného - obvykle veškerá navigace a třeba i ID stránek, takže uživateli chybí veškerá orientace a nemá se z dané stránky jak dostat dál.
- REGISTRACE DO VYHLEDÁVAČŮ^
- Registrace do vyhledávačů je podvod.
- ROBOT^
- Softwarový "agent" vyhledávače, který se neustále probírá Internetem, navštěvuje www stránky uložené na serverech, pokouší se hodnotit jejich kvalitu a zařazuje (indexuje) si je do své databáze.
- ROLLOVER^
- Grafický prvek, který se zobrazí po najetí myší na jiný grafický prvek (bez kliknutí).
- RYBÍ OKO^
- Typ navigace, kdy nejprve horizontálně rozbalujeme vnořené nabídky (zužujeme výběr) a postupně se dostáváme k hledanému odkazu. Dnes se již používá málokdy.
- SEKCE^
- Prvek primární navigace, tedy základního rozvržení celých stránek.
- SEO^
- Search Engine Optimization - Optimalizace pro vyhledávače. Dnes ještě samostatný obor, za pár let (doufejme) nedílná součást každého návrhu webových stránek. Na Internetu je mnoho zajímavých informací (v asi 8-mi miliardách stránek - psáno v roce 2004), a neexistuje lepší způsob jak se k nim dostat, než použít služeb nějakého vyhledávače. Na začátku je vždy nějaká potřeba zákazníka či jeho snaha o vyřešení problému. Na konci by mělo být (snadné) nalezení stránek, které mu jeho potřeby a problémy vyřeší. Takové stránky musí být napsány tak, aby nastal soulad mezi tím, co zákazník napíše do políčka hledání a tím, co si o stránkách do své databáze zapsal vyhledávač. Jednoduché, že?
- SEO SPAM^
- Nejrůznější snahy jak "napálit" vyhledávače tak, aby méně kvalitním stránkám dávaly přednost před těmi, jejichž obsah návštěvníkům pomůže více. Současné vyhledávače většinu technik SEO Spamu znají a umějí je odhalit. Výsledkem může být tzv. penalizace stránek. Její nejtvrdší formou je ignorování "zlobivých" stránek "na věčné časy". Je proto dobré si uvědomit, že např. pracovníci firmy Google mají několikanásobně větší zkušenosti a jsou podstatně fundovanější než běžný "webmaster".
- SKENOVÁNÍ STRÁNEK^
- Nově otevřené stránky nejdříve přelétneme očima (ale nečteme) a podvědomě hledáme slova nebo fráze, které nás zajímají. Obvykle nemáme moc času, a také víme, že nemusíme číst všechno.
- SPLASH SCREEN^
- Jakási "uvítací" stránka, která se zobrazí po zadání adresy domény stránek. Je nejen zcela bezobsažná, chybí jí také základní navigace stránek. Její používání se opírá o dva mýty: 1. Na uživatele je možné udělat "dojem" a to nám přinese zisk. 2. Uživatel na naše stránky vstoupí většinou právě tudy. - Ani jedno není pravda. 80% procent uživatelů Vaše stránky najde pomocí vyhledávačů, a ty ani nemají jak si splash screen zaindexovat - uživatelé tedy většinou vstoupí jinudy. Na většinu uživatelů splash screen žádný dojem nedělá, vnímají ji spíše jako překážku, a pokud je pro splash screen použita technologie Flash a nabízí jim možnost "přeskočit Úvod", většina toto přeskočení bez přemýšlení provede.
- STRÁNKY VS. STRÁNKA^
- Stránkami (web, website, site) máme na mysli veškerý obsah pod jedním doménovým jménem. Stránkou (page) pak jednotlivou stránku s konkrétním obsahem...
- TAGLINE^
- Text umístěný co nejblíže ID stránek, který ve zkratce říká, "o čem to je." Na rozdíl od motta je konkrétní a obsahuje hodnotu. Dobrý tagline je osobní, živý a občas chytrý. Neměl by být příliš dlouhý ani příliš krátký.
- TEST POUŽITELNOSTI^
- Při testech použitelnosti jednomu uživateli po druhém něco ukážeme (stávající stránky, prototyp stránek, skicu jednotlivé stránky,...) a pak
- se ho ptáme, jestli pochopil, o co tu jde, a jaké má pocity;
- mu dáváme standardní úkoly.
Na rozdíl od FOCUS GROUP je testování použitelnosti vhodné i v jiných než zcela počátečních fázích vývoje stránek. Pro srovnání viz podnět Testování použitelnosti NENÍ "focus group".
- UTILITY^
- Ukazatele (odkazy), kterým se díky jejich užitečnosti dostalo povýšení a vyjmutí z hierarchie základní navigace (v obchodním domě např. ukazatele WC, telefon, exit, na webu pak např. help, hledej, domů, kontakt apod.). Pro srovnání viz ZKRATKY.
- VIZUÁLNÍ HIERARCHIE^
- Správná vizuální hierarchie musí splňovat tři základní podmínky:
- čím je prvek důležitější, tím je viditelnější (větší, tučným písmem, výraznější barvou);
- prvky, které spolu souvisejí logicky, musí spolu souviset i vizuálně (graficky);
- prvky, skládající se z více částí (novinový článek: Nadpis, vlastní text, fotografie, popisek k fotografii), jsou vizuálně zahnízděny tak, že je jasné, ke kterému prvku která část patří (např. fotografie v novinách patří k tomuto článku a k tomuto nadpisu, a ne k jinému).
- VIZUÁLNÍ ŠUM^
- Existují dva základní druhy:
- šum přetížení - nastává ve chvíli, kdy všechno na stránce volá o pozornost - chybí jasná vizuální hierarchie;
- šum pozadí - grafické prvky, které snižují čitelnost textu - např. kontrastní linky mezi řádky, řazení podtržených odkazů nad sebe, pozadí textu se vzorem apod.
- WELCOME BLURB^
- Uvítací text. Je-li graficky správně navržen a především dobře napsán, nemusí být vůbec zbytečný.
- ZÁLOŽKY^
- Podle průzkumů nejefektivnější prvek vizuální navigace. (Jako první se záložkami přišel Leonardo da Vinci v 15. století.)
- ZJEVNÁ KLIKATELNOST^
- U správně navrženého odkazu musí být na první pohled patrné, že to skutečně odkaz je, tedy že se na něj dá kliknout (bez toho, abychom dané místo museli zkoumat myší). Lze toho dosáhnout pouze dodržováním konvencí, jednak co se týče umístění, jednak co se týče vzhledu samotného odkazu.
- ZKRATKY^
- Na rozdíl od UTILIT mohou se tyto z hierarchie vytržené odkazy odkazy na různých stránkách lišit. Významné jsou na homepage, především jako pomoc pravidelným návštěvníkům.
Tisknout (stránka se
nenápadně zformátuje pro tisk a vytiskne)
i-Profitability Consulting
Zlepšíme efektivnost Vašeho webu