Návrat na domovskou stránku
internet marketing

Zlepšíme efektivnost Vašeho webu
sitelab.cz-> Úspěch na internetu-> Vhodná stylistika-> Proč je lineární styl nepoužitelný

Proč je lineární styl nepoužitelný

Kniha, časopis, brožura...

...mají jedno společné. Začínají a končí. Také mají obálku, titul, obsah, čísla stránek, názvy kapitol.

Z off-line světa jsme zvyklí, že jedno navazuje na druhé. Knihu čteme od obálky, pak přijde na řadu kapitola jedna, potom kapitola dvě...

Samozřejmě, že to také můžeme vzít jaksepatří na přeskáčku (především v případě časopisu), pořád si ale na "to" můžeme fyzicky sáhnout a vidíme, kde "to" začíná a končí.

Pokud nám něco není jasné, nalistujeme pár stránek nazpět, protože předpokládáme, že vysvětlení muselo přijít někdy dříve. Jsme zvyklí, že dříve je vpředu, blíž k začátku.

Internet

Nic z toho však na Internetu neplatí. Pohybujeme se totiž v x-rozměrném virtuálním prostoru, kde nejsou zřejmé ani obrysy, natož začátek a konec.

Pokud tedy své stránky naplníte textem, který se bude (v papírové předloze) "linout lineárně", na webu jeho logiku, návaznost, prostě linearitu, odhalí jen velmi málo velmi trpělivých návštěvníků.

Všem ostatním nejen že zůstane skryta, navíc jim způsobí problémy s pochopením Vašeho sdělení. Budou ho vnímat jako vytržené, neúplné. Nenaleznou pointu.

Okénkem od záchodu

A to jsme zatím ještě tiše předpokládali, že návštěvník na Váš web vstoupí hlavním vchodem - přes domovskou stránku. Uživatelé však pro řešení svých problémů a uspokojování potřeb stále více používají internetové vyhledávače. (Možná víte, že seznam.cz pro své fulltextové hledání používá engine Google.)

Co a jak si roboti těchto vyhledávačů zaindexují do své databáze, to dopředu tuší jen oni. Vy nad tím, za pomoci Optimalizace pro vyhledávače, máte jen omezenou kontrolu.

A tak dnes už většina (ano, většina) Vašich zákazníků prolétne okénkem od záchodu a přistane někam dokonale doprostřed Vašich stránek. Třeba právě na stránku, o níž jste si mysleli, že ji navštíví jen velmi málo oddaných fanoušků a fanynek Vaší společnosti.

Právě tady, stejně jako všude jinde na Vašem webu, musí návštěvník najít začátek, konec a pointu Vašeho sdělení.

Co dělají naše oči a náš mozek

Už je to asi kopání do mrtvoly, ale přece ještě zbývá jeden argument, proč se vyhnout lineárnímu stylu. Navíc nám nyní půjde o linearitu v rámci jedné jediné stránky, nikoli celého webu.

Všimněte si, co děláte, když se ocitnete na nějaké stránce poprvé. Dvě věci:

  1. Nejdřív Vaše oči stránku skenují. U nás v Evropě zleva doprava a shora dolů. Hledají záchytné body, ze kterých by Váš mozek mohl vyhodnotit situaci a pokud možno co nejrychleji odpovědět na otázku: Jsem tu alespoň trochu správně, není to celé omyl? Těmi záchytnými body je nejen text, ale i grafika, ID stránek, názvy sekcí navigace...
  2. Získáte-li pocit, že to celé omyl není, a že by na těch stránkách mohlo pro Vás něco být, začnete prolétávat text. Říkat tomu čtení by bylo přehnané - do toho se Vám ještě nechce. A tak jeje zběžně přelétnete pohledem a podvědomě čekáte, až se Vaše oči zastaví na nějakém slově, termínu nebo frázi. Na něčem, co napoví. Číst to celé, nebo ne? Dát si tu práci? Stojí to za to?

Pro obě úvodní fáze je lineární styl nevhodný. Je totiž obvykle členěn do příliš velkých bloků, které se špatně skenují a prolétávají. Konec odstavce je příliš vzdálen začátku a my z obrazovky čteme neradi. Nebo možná někdo i rád, každopádně však (díky nízkému rozlišení současných monitorů) asi o 25 % pomaleji než z papíru.

Děláte nám radost?

Mimochodem, pokud už Vás samé napadlo, jak úzce stylistika souvisí s použitelností webových stránek, respektive, že obě součásti úspěšného webu vycházejí z jednoho zdroje,děláte nám radost.

Jen pro pořádek, jaký že je to zdroj? Samozřejmě my sami, naše instinkty a vrozené vzorce chování.

Předběžný zájem o spolupráci

Máte-li předběžný zájem o spolupráci v oblasti vhodné stylistiky, (webový copywriting) vyplňte prosím tento formulář:

Zájem o vhodnou stylistiku (webový copywriting)


nutné vyplnit


nutné vyplnit



Máte-li kromě webového copywritingu zájem i o služby z dalších oblastí nutných pro úspěch na internetu, zatrhněte prosím příslušný čtvereček:


Opište kód: opište prosím kód, který vidíte na tomto obrázku

Ikona tiskárnyTisknout (stránka se zformátuje pro tisk a vytiskne)

© Copyright 2002 - 2006 Lukáš Vodička (www.sitelab.cz) - Všechna práva vyhrazena.