Přístupnost pro všechny
Základní důvody - Širší pohled - Vyplatí se Vám to? - Opravdu jde jen o tak málo procent? - Pro milovníky čísel - Kde najdete další informace

"Síla webu spočívá v jeho univerzálnosti. Přístup pro každého bez ohledu na zdravotní omezení je jeho základním rysem."
-- Tim Berners-Lee, ředitel W3C a vynálezce WWW
Základní důvody
Přístupností webových stránek se myslí to, že je i návštěvníci s jakýmkoliv zdravotním omezením mohou plně používat.
V praxi to znamená takový návrh stránek, který se primárně soustředí na význam a nikoli na vzhled. Programování přístupných stránek je přitom relativně velmi snadné - stačí používat HTML jazyk tak, jak to měli jeho tvůrci původně na mysli.
Etické důvody k zpřístupnění Vašich webových stránek jsou evidentní. Postupně k nim však přibývají i důvody právní.
porušením zákonů.
Podobný vývoj je na poli intranetu, kde je přístupnost vyžadována obecnými zákony, upravujícími vztahy mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci.
Širší pohled
Ačkoli to tak nebylo původně myšleno, pod přístupnost si vlastně můžete začlenit i podporu různých platforem internetových prohlížečů. Obecně pak můžete přístupnost brát jako otevření bran svého webu všem "nestandardním uživatelům."
Vyplatí se Vám to?
Řekněme, že 5 % uživatelů je něčím nestandardní. Například používají jiný prohlížeč než Vy i Vaše konkurence předpokládáte, nebo nedokážou rozeznat červenou a zelenou barvu.
Aby byl níže uvedený příklad co nejjednodušší, budeme předpokládat, že v daném oboru na trhu působíte Vy a další 4 firmy a všichni máte ukousnutý stejný tržní podíl, tedy 20 %.
Má pro Vás cenu vynaložit energii, čas a peníze na re-design stránek tak, aby byly přístupné i pro onu "máloprocentní" skupinu nestandardních uživatelů?
Vaše první reakce může znít přibližně takto:
"Bohužel ne. Možná to od nás není úplně hezké, ale nedokážeme obhájit tak vysoké náklady na přepracování stránek. Máme to totiž spočítané a cena za získání 5 % návštěvníků by byla příliš vysoká."
Opravdu jde jen o tak málo procent?
Pokud takto uvažujete Vy, není pravděpodobné, že ke stejnému výsledku došla i Vaše konkurence?
Ekonomický propočet možného přínosu re-designu k zajištění přístupnosti pro všechny nabere obrátek, jakmile si představíte, že k tomuto kroku přistoupíte Vy jako první a konkurence zaspí. Úvaha je to jednoduchá:
Počet konkurentů na trhu: 5
Tržní podíl každého z Vás: 20 %
Počet uživatelů, kteří mají stíženou přístupnost na weby všech konkurentů: 5 %
Přepokládejme rovněž, že weby všech konkurentů jsou rovnocenné a jejich návštěvnost je stejná, teoreticky tedy 20 %
Ve skutečnosti však z návštěvnosti musíme odečíst nestandardní uživatele. Potom nám vyjde podíl návštěvnosti, připadající na každou firmu nižší o jedno procento (5/5=1), tedy 19 %.
Pokud Vy jediní své stránky dotáhnete (z hlediska přístupnosti) k dokonalosti, podíl Vaší návštěvnosti vzroste na 24 %.
(19+5)
A hleďme, rázem Váš podíl na internetové části trhu vzrostl o celých 26,3 %!
(24-19=5, 5/19=0,263)
Takový re-design může mít však i další, matematikou těžko postižitelné dopady, jako např. zvýšení Vaší prestiže předvedením podnikatelské etiky v praxi. Je prakticky jisté, že Vaši snahu ocení i určitá část "standardních" návštěvníků. Vaše návštěvnost tedy může vzrůst ještě více.
A dokonce i když Vás bude konkurence časem následovat, nemusí to nutně znamenat odliv návštěvníků. Průzkumy ukazují, že právě ti uživatelé, které jste získali svoou vstřícností, dokážou být velice loajální. Být první se vyplatí.
Pro milovníky čísel
Počet firem na trhu | 2 | 5 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Nestandardní návštěvníci [%] | 2 | 5 | 10 | 2 | 5 | 10 |
Podíl každého konkurenta [%]* | 49 | 47,5 | 45 | 19,6 | 19 | 18 |
Podíl nejrychlejšího konkurenta [%]** | 51 | 52,5 | 55 | 21,6 | 24 | 28 |
Zvýšení návštěvnosti o [%] | 4 | 11 | 22 | 10 | 26 | 56 |
Počet firem na trhu | 10 | 30 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Nestandardní návštěvníci [%] | 2 | 5 | 10 | 2 | 5 | 10 |
Podíl každého konkurenta [%]* | 9,8 | 9,5 | 9 | 3,3 | 3,2 | 3 |
Podíl nejrychlejšího konkurenta [%]** | 11,8 | 14,5 | 19 | 5,3 | 8,2 | 13 |
Zvýšení návštěvnosti o [%] | 20 | 53 | 111 | 61 | 158 | 333 |
Kde najdete další informace
Web Accessibility Initiative
Iniciativa pro přístupnost webových stránek.
Trace Center
Místo, kde najdete mnoho odkazů jak na nástroje pro vývojáře, tak na softwarové i jiné pomůcky pro uživatele (nejen webu) se zdravotním omezením.
Cynthia Says
On-line nástroj k ověření přístupnosti webových stránek.
SONS
Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
Přístupnost
Stránky Davida Špinara, autora knihy Přístupné webové stránky.
Předběžný zájem o spolupráci
Máte-li předběžný zájem o spolupráci v oblasti snadné použitelnosti (včetně přístupnosti), vyplňte prosím tento formulář:
