Desatero použitelnosti
Kdyby se tato část jmenovala Heuristika použitelnosti (což by bylo přesnější), možná byste váhali ji vůbec navštívit.
Všimněte si, že se Vám desatero bude lépe vstřebávat, když výraz "systém" nahradíte výrazem "mobilní telefon", "myčka nádobí", "auto" apod.
1 Viditelnost stavu systému
Systém by měl vždy svému uživateli poskytovat rychlou a srozumitelnou zpětnou vazbu o svém stavu - tedy informace o tom, co se s ním právě děje.
2 Soulad mezi systémem a reálným světem
Systém by měl k uživateli promlouvat jeho jazykem, jeho slovy. Měl by používat pojmy a fráze, které uživatel zná, a měl by se vyhýbat obratům a slovům vlastním pouze samotnému systému nebo jeho tvůrcům. Měl by se řídit zvyklostmi z reálného světa a informace by měl zobrazovat v přirozeném a logickém pořádku.
3 Svoboda a vláda uživatele
Uživatel často zvolí nějakou funkci systému omylem - a proto potřebuje jasně vyznačený "nouzový východ". Systém musí uživateli umožnit rychlé opuštění nechtěného stavu, a to bez složitého domlouvání se s ním. Systém by měl nabízet funkce "vrátit zpět" a "znovu".
4 Konzistence a standardy
Uživatel by nikdy neměl být nucen přemýšlet, zdá různé situace, akce nebo slova neznamenají náhodou totéž. Systém by se proto měl řídit konvencemi dané platformy.
5 Předcházení chybám
Ještě lepší řešení, než dobré hlášení o chybě, je uvážlivý návrh systému, který chyby dokáže nejen předvídat, ale především jim předcházet.
6 Rozpoznání má přednost před vybavováním si
Objekty a možnosti volby a akcí systému musí být viditelné. Uživatel by neměl být nucen pamatovat si informace z jedné části dialogu se systémem poté, co přejde do jiné části. Instrukce ohledně používání systému by měly být viditelné nebo snadno dosažitelné, kdykoli je to vhodné.
7 Flexibilita a efektivnost použití
Nástroje k urychlení práce se systémem by měly zůstat pro nováčky neviditelné, pro zkušenější uživatele by však měly být k dispozici. Systém by tak měl být přizpůsobitelný, co se rychlosti a snadnosti ovládání týče, jak pro začátečníky, tak pro časté a zkušené uživatele. Uživatel by měl mít rychlý přístup k těm funkcím systému, které právě on často používá.
8 Estetika a minimalistický design
Dialog s uživatelem by neměl obsahovat informace, které nejsou pro funkci systému podstatné, nebo je jich zapotřebí jen zřídka. Každá nadbytečná jednotka informace soupeří o pozornost uživatele s informacemi podstatnými, a snižuje tak jejich relativní viditelnost.
9 Pomoc při rozpoznání chyb, při stanovení jejich příčin a při návratu k normálu
Hlášení o chybě systému by mělo být vyjádřeno běžným jazykem, mělo by přesně popsat problém, vysvětlit, proč k němu došlo, a konstruktivně nabídnout jeho řešení.
10 Nápověda a dokumentace
Ideální stav je sice ten, kdy systém ke svému používání žádnou nápovědu ani dokumentaci nepotřebuje, někdy je však nezbytné je do systému zařadit. Takové informace by měly být snadno dosažitelné, měly by se soustředit pouze na pomoc při úkolu, který uživatel právě provádí nebo chce provést, měly by vyjmenovávat konkrétní kroky, které je třeba provést, a nemělo by jich být příliš.
Zdroj: Jakob Nielsen - Ten Usability Heuristics
Předběžný zájem o spolupráci
Máte-li předběžný zájem o spolupráci v oblasti snadné použitelnosti (včetně přístupnosti), vyplňte prosím tento formulář: