Organizační struktura svádí
Tlusté sklo
Vaši firmu, s její - někdy komplikovanou - organizační strukturou, a Vašeho potenciálního zákazníka, s jeho - někdy komplikovanými - potřebami, touhami a sny, dělí tlustá čára. Vlastně tlusté klo - sklo obrazovky jeho monitoru.
Co se děje daleko za ním, v srdci Vaší firmy, je srozumitelné Vám. Co před ním zase jemu.
Mezitvář
Váš web je ROZHRANÍ. Mezi Vámi a Vaším (třeba i budoucím) zákazníkem. Není to v žádném případě virtuální obraz Vaší firmy. Je to jen rozhraní. Jaké informace svému návštěvníkovi na tomto rozhraní, v tomto kontaktním bodě nabídnete? Jakými funkcemi ho mile překvapíte?
Irenu ne
Běžný - a špatný - postup je takový, že se podíváte dovnitř své firmy a vyberete "to pravé". Zůstatek na bankovním účtu ne, skvělé parametry výrobku XY ano, obvod přes prsa sekretářky Ireny ne, telefon na generálního ředitele, hmm, raději ne, telefon na technickou podporu ano, adresu skladu ano, ...a tak dále.
Rozděl a doufej
Jelikož to ale Vy (ředitel, marketingový ředitel, obchodní ředitel?) nemůžete a nechcete dělat sami, pověříte výběrem jednotlivá oddělení firmy. A jste v pasti. Máte téměř zaručeno, že ani způsob organizace Vašeho webu, ani jeho obsah nebude odrážet potřeby Vašich zákazníků.
Test
Máte na svém webu právě ty informace, které jsou pro uživatele užitečné? Zkuste odpovědět na následující otázky a určitě začnete minimálně tušit:
- Když se podíváte na základní členění Vašich www stránek, nepřipomíná Vám něco? Nejsou náhodou zorganizované zhruba tak, jako Vaše firma sama?
- Podílelo se na tvorbě jedné konkrétní stránky Vašeho webu více oddělení - třeba takových, která spolu obvykle nijak zvlášť nespolupracují a ani nemusí? Zeptáme se ještě jinak: Vznikl obsah jedné stránky Vašeho webu nebo jedna jeho konkrétní funkce tak, že hlavy museli dát dohromady lidé z různých oddělení, a jejich snahy navíc někdo koordinoval?
- Jsou informace z jednoho oddělení Vaší firmy - jinak u Vás ve firmě vedené a spravované centrálně - distribuované na různých stránkách Vašeho webu, vždy tam, kde je uživatel právě potřebuje?
Odstraňte překážky
Každý návštěvník přichází na Vaše webové stránky s jistou, nikoli nekonečnou, dávkou trpělivosti, energie, času a soustředění. Z této dávky mu neúprosně odčerpává vše, co nevede k cíli. K jeho cíli.
Tomuto tématu se věnuje především Použitelnost webových stránek. Za únik návštěvníkovy trpělivosti a spol. může totiž nejčastěji to, že ho nutíte dumat nad nejasnou navigací, obsahem nesrozumitelných formulací a podobně.
Stejného - samozřejmě nežádoucího - efektu dosáhne však také každá jednotka neužitečné informace, o níž si Vy ovšem myslíte, že užitečná je.
jako PŘEKÁŽKU na cestě k užitečnému.
Předběžný zájem o spolupráci
Máte-li předběžný zájem o spolupráci v oblasti užitečného obsahu (informační architektury) vašich stránek, vyplňte prosím tento formulář: